יום ראשון, 14 בינואר 2018

צמח – הצגה ראויה לחגיגות ה-100 של הבימה


הצגה דוקומנטרית בהשראת סיפור חייו של מייסד הבימה, נחום צמח, המבוססת על מכתבים שכתב מפלשטינה לאשתו מרים גולדין שנשארה בארצות הברית. במכתבים האלו הוא מספר על ניסיונותיו הכושלים להיפגש עם שחקני הבימה.

צמח - תיאטרון הבימה ומלנקי. צילום מרק צו 


נחום צמח, שהיה מורה לעברית ברוסיה, החליט להשתמש בתיאטרון כאמצעי ללמוד השפה. בשנת 1909 הקים להקת ילדים בשם "הבימה". שאיפתו הייתה להקים תאיטרון משלו שיהיה מקום להבעת רעיונות ומשאלות, מקום רב השראה המעניק משמעות לקיום. מבחינתו זה אמור להיות מקום קדוש המדבר בשפת הקודש על הדברים הקדושים והחשובים ביותר ובעתיד היה התיאטרון הזה אמור לקום בעיר הקודש - ירושלים. אבל ירושלים הייתה עדיין רחוקה, ואת הלהקה הראשונה שלו הקים צמח בשנת 1913 בביאליסטוק. ההצגות היו בעברית ועסקו בבעיות הקיומיות של עם ישראל.


גיל פרנק כצמח - תיאטרון הבימה ומלנקי. צילום מרק צו

בסוף שנות העשרים, אחרי מסעות ארוכי טווח מוצלחים מאוד באירופה ובארצות הברית, חלק גדול משחקני הבימה שלא מרוצים משיטת הניהול הסמכותי של מנהל התיאטרון נחום צמח מפלגים את התיאטרון לשתי קבוצות. צמח נשאר בארצות הברית עם קבוצה קטנה של שחקנים, בתקווה להקים את הבימה החדשה. רוב השחקנים של הבימה חוזרים לאירופה ומשם לפלשטינה. בתחילת שנות השלושים מגיע נחום צמח לפלשטינה בניסיון להתאחד מחדש עם התיאטרון, אך ניסיונו כושל. שחקני הבימה לא מוכנים לסלוח ולקבל בחזרה את המייסד והמנהיג לשעבר. צמח חוזר לארצות הברית ולאחר זמן קצר נפטר ממחלה קשה.



זוהי הצגה מרגשת ונוגעת ללב. נראה שהבימה של היום, חבה לצמח את הקמתה. שחקים טובים, במיוחד, גיל פרנק כנחום צמח, עושה תפקיד מרשים. מרתק לדעת איזו פעילות הייתה קיימת לפני יותר ממאה שנה, להקמת התיאטרון הלאומי, הבימה.


קופרודוקציה של התיאטרון הלאומי הבימה ותיאטרון מלנקי.

תיאטרון מלנקי הוא תיאטרון שמתמקד בהעלאה של קלאסיקות מתחומי התיאטרון והספרות לבמה בפרשנות מחודשת ועכשווית.

בהשתתפות שחקני הבימה ומלנקי: גיל פרנק, יובל שלומוביץ, דנה ידלין, דימה רוס, אורי לבנון, הדס אייל.מחזה ובימוי: מיכאל טפליצקי,תרגום: אלינה שטרכמן,עיצוב תפאורה ותלבושות: פולינה אדמוב,מוסיקה: יבגני לויטאס,עיצוב תנועה: לנה רוזנברג,עיצוב תאורה: מאיר אלון,

מועדי ההצגות הבאות:
14.2 בשעות 17:30, 20:00 בהבימה

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה