יום חמישי, 31 במאי 2018

מברודווי לירושלים: המחזמר Soul Doctor מגיע לישראל

הפקת הברודווי על חייו של הרב שלמה קרליבך אבי מוזיקת הנשמה היהודית ויחסיו הלא ידועים עם ידידתו הזמרת נינה סימון

 Ken jaques צילום- Soul Doctor

בתפקידים הראשיים:
ג'וש יאנג- כוכב ברודווי ומועמד לטוני בתפקיד הרב קרליבך
ניה טרישה – שחקנית, זמרת ורקדנית, ילידת קניה בתפקיד נינה סימון
                                      
הבכורה בישראל תתקיים בפסטיבל ישראל ולאחריה יוצג המחזמר בבית שמואל בירושלים במשך 6 שבועות

אחרי מופעים בברודווי וסיבוב הופעות ברחבי ארצות הברית וקנדה, יגיע לישראל בחודש יוני הקרוב המחזמר האמריקני, "Soul Doctor", חגיגה מוזיקלית מלאת נשמה המגוללת את סיפור חייו יוצא הדופן של הרב שלמה קרליבך, אבי המוזיקה היהודית העכשווית, שיצר גשר בין דורות וסחף מיליוני מעריצים ברחבי העולם .
את ההפקה מובילים כוכב ברודווי, ג'וש יאנג ("ישו כוכב עליון", "אוויטה") בתפקיד הרב קרליבך, ולצדו הזמרת, שחקנית ורקדנית, ניה טרישה, בתפקיד נינה סימון.



את סיבוב ההופעות בארץ יפתח המחזמר במופע חגיגי במסגרת פסטיבל ישראל בבית שמואל בירושלים 7 ביוני (יום ה' 20:30), 8 ביוני (יום ו' 13:00), 9 ביוני (מוצ"ש 21:30), ואחר כך ימשיך המחזמר לעלות בבית שמואל בירושלים במשך 6 שבועות רצופים עד ה-23 ביולי.

המחזמר מספר את סיפורו המרתק של קרליבך, שזכה לכינויים "הרבי המרקד", "הרבי של ההיפים" ו"רוקנרול רבי". הוא ממחיש בעזרת עלילה דרמטית את הקשר המיוחד שהתחיל בשנת 1956, שאולי לא היתה סוד שמור אבל ודאי גם לא היתה ידועה מדי: זו שבין הרב שלמה לזמרת נינה סימון. לכאורה, היו אלה יחסים בלתי אפשריים בין בנו של רב לבתה של אשת כמורה, ששינתה את שמה מיוניס ויימון לנינה סימון כדי שאמה לא תדע כי היא מנגנת במועדונים. בפועל, היה בסיפוריהם של השניים הרבה מן המשותף. “הסיפור של קרליבך הוא סיפור התחדשותה של היהדות לאחר השואה ובתקופת ילדי הפרחים. קרליבך היה הקול של התחדשות זו”, אומר הבמאי דניאל וייס, “ואילו סימון היתה קולו של המאבק לזכויות האזרח, קול התקופה של 'שחור זה יפה'”.  
בהשראת קשריו עם זמרי פולק פופולאריים כגון סימון, בוב דילן, פיט סייגר ואחרים, יצר קרליבך צליל חדש של ניגונים משמחים שהשתרגו בשורשיו היהודיים ובשורשי המוזיקה החסידית. כך יצר ר' שלמה ז''אנר חדש הנקרא היום המוזיקה החסידית. בישראל הוא יזם את ייסוד הפסטיבל החסידי ושיריו זכו למקום הראשון בפסטיבלים הראשון והחמישי ולמקום שני בפסטיבל השלישי. בסך הכל תשעה משירי ר' שלמה הופיעו בעשרת הפסטיבלים הראשונים. קרליבך הלך לעולמו בשנת 1994 והותיר אחריו כ-25 אלבומים שנמכרו במיליוני עותקים בכל רחבי העולם.  




 "Soul Doctor" מלווה בביצוע מרהיב ללהיטיו הנצחיים של הרב שלמה קרליבך ("עושה שלום", "אשא עיניי", "בראשית", "עוד יישמע", "השמיעני", "למען אחיי", "לא תבושי", "אנא השם", "עם ישראל חי"). את המחזה כתב וביים דניאל ס. וויז, ועל מילות השירים החדשים שנוצרו במיוחד עבור המחזה על בסיס ניגוני ר' שלמה חתום דויד שכטר. מנהל מוזיקלי: חיים טוקצ׳ינסקי.

עם עלייתו לראשונה בברודווי באוגוסט 2013 זכה המחזמר לביקורות נלהבות: 
"מלהיב, מרתק, ומצחיק ביותר!" ,(WALL STREET JOURNAL) "פצצת מרץ קינטי!"
((THE NEW YORK TIMES, הקהל שואג מצחוק ושיר במשך כל הלילה (LARRY KING, CNN), "המחזמר היהודי הגדול הראשון בדורנו" ,(BROADWAY WORLD)   
"בידור מדבק אשר גורם לקהל למחוא כפיים עם המוזיקה", ,(THE MIAMI HERALD)
"חגיגה מוזיקלית מלאה בשמחה ונשמה, !(PLAYBILL.COM)

לאורך חייו חתר קרליבך ליצירת הרמוניה בין המסורת ממנה בא לבין העולם החדש שהציע דור "האהבה החופשית" של שנות השישים באמריקה. המוזיקה שיצר, והמסרים שהיא נושאת, מסייעים לנו כיום להגדיר את העידן המתריס ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.

"Soul Doctor" מקפל בתוכו את המאבק בין התפישות המודרניות של היהדות לבין תפיסות מסורתיות שמרניות המתנגדות למודרנה, כל זה בסצנות מרגשות ונוגעות ללב ובביצועים מרהיבים של שני זמרים ענקיים וקאסט חלומי.





המחזמר נפתח בראשית שנות השישים בתמונה מתוך הקונצרט הראשון בוינה, עיר אותה עזב ר' שלמה כנער, ואליה שב לראשונה מאז. משם, במסע אחורה בזמן, חוזר הקהל אל אוסטריה הכבושה בה גדל קרליבך, עד לרצח גבר יהודי שמזמר ברחובות העיר ונורה למוות על ידי חייל נאצי. בעקבות החוויה הטראומטית נשבע קרליבך להלחם בכל מאודו על חופש הביטוי דרך המוזיקה.

משפחת קרליבך נמלטת מאימת הנאצים לעיר ניו יורק, שם לומד שלמה קרליבך בישיבת "תורה ודעת" ובישיבת "לייקווד", ישיבות חרדיות מובילות, ומכוון ללכת בעקבות אביו המשמש כרב. נתיבו משתנה בין השאר כאשר הוא פוגש באגדת הג'אז האמריקנית, נינה סימון אשר מלמדת את קרליבך על מורשת הגוספל והג'אז, ואף חושפת אותו לקווי הדמיון שבין היהדות הנרדפת לבין חווית המיעוט השחור בארה"ב.

בהשראתה פורץ קרליבך את גבולות המסורת האורתודוכסית בה גדל והתחנך. הוא מתחיל לכתוב שירים ולהופיע ברחבי העולם. קרליבך מחבר בין המוזיקה הפופולארית שהקיפה אותו לבין התרבות ההיפית שבחיתוליה, זאת על אף התנגדות משפחתו.

בסוף שנות השישים מקים קרליבך בסן פרנסיסקו את "בית האהבה והתפילה" שהופך למקום עליה לרגל ומביא אליו קהל מעריצים שהולך וגדל. באותה התקופה הופיע לצדם של ענקים כמו בוב דילן, הגרייטפול דד, פיט סיגר ואחרים. את המופע בוינה נועל קרליבך, מעשה סגירת מעגל, בדואט עם נינה סימון לזכרו של אותו זמר יהודי שנורה על ידי הנאצים.

אודות הרב שלמה קרליבך:

שלמה קרליבך היה מורה רוחני, זמר, מלחין ומספר סיפורים יהודי אמריקני. הרב קרליבך הוא מייסד ז'אנר מוזיקאלי הקרוי על שמו ונחשב לאחד מגדולי הזמרים החסידיים של המאה ה-20. הוא נולד ב-14 בינואר 1925 לרב ד"ר נפתלי (הרטוויג) קרליבך ולפסיה (פאולה) לבית קוהן.

עם התחזקות המפלגה הנאצית עברה המשפחה לעיר באדן באוסטריה, שם כיהן אביו ברבנות. מילדות החל שלמה קרליבך ללמוד גמרא ובגיל 13 נשלח ללמוד בישיבת פוניבז'. בשנת 1939 בעקבות החמרה במצב יהדות גרמניה ואוסטריה החליטה המשפחה לעקור לארצות הברית. שם התמנה אביו לרב קהילה קטנה במנהטן והקים את בית הכנסת "קהילת יעקב".

שלמה קרליבך התחנך בישיבה ונחשב לתלמיד מוכשר. לקראת סוף שנות ה-40' החל להתקרב לחסידות חב"ד ולאדמו"ר הרב יוסף יצחק שניאורסון ובשנת 1949 עבר ללמוד בישיבת ליובאוויטש. האדמו"ר עודד את קרליבך לצאת לקולג' ולעסוק בקירוב ליהדות וכך הפך לשליח חב"ד הראשון. בהמשך עזב את החסידות והחל להפיץ את תורתה בסגנון חדש בליווי גיטרה.

סביבו החלו מתקבצים חסידים ושיריו זכו להצלחה רבה. הופעתו המוקלטת הראשונה בשנת 1963 נערכה במועדון "וילג גייט" בניו יורק והאלבום שעקב "פתחו לי שערי צדק", ביקש לפתוח את הלבבות. שיריו אכן נגעו בליבם ובנפשותיהם של מיליונים ברחבי העולם. נינה סימון, בוב דילן ופיט סיגר התרשמו מהאיש ומשיריו וסייעו בידו להשתלב בפסטיבל העממי בברקלי.

בשנות השישים הקים בסן פרנסיסקו את "בית אהבה ותפילה" במטרה לקרב ליהדות צעירים 'היפים', מחוסרי בית ונשמות אבודות. בעזרת המנגינות המיוחדת שלו עזר בשיקום חייהם. קרליבך הופיע בקהילות יהודיות ברחבי העולם. התלהבותו וריקודיו במהלך הופעותיו הולידו את הכינוי "הרבי המרקד". קרליבך נפטר ב-21 באוקטובר 1994 מהתקף לב ונטמן בהר המנוחות בירושלים.
לאורך חייו הקליט יותר מאלף ניגונים והותיר אחריו מורשת רוחנית ומוזיקאלית ענפה.

על ההשראה לשיריו ופועלו אמר: "כשהתמניתי לרב הבנתי כי רוב האנשים אינם מגיעים לבית הכנסת ורק עשרה אחוזים מהם נוכחים בתפילות. אם הקהל שלך אינו מגיע, אתה צריך להגיע אליהם. אבל אינך יכול לדבר איתם, אתה צריך לשיר להם. לכן לקחתי את הגיטרה ובלי לדעת איך אגיע אל כל אחד, התחלתי לשיר. הנס היה שהאנשים החלו להקשיב לי ולהזמין אותי לשיר. התמחותי המיוחדת היתה ליצור את השיר. נטלתי מילים מהתפילות ומספרי נביאים, המדברים על עולם טוב יותר ועל שלום עולמי, על אהבה כלל עולמית ועל אחדות בין אנשים. השירים שלי לא היו נגד משהו. הם היו בעד. להעביר אל הלבבות תחושה של טוהר. כל אחד יכול לשיר את שיריי, הם נותנים כוח כמו גלולת ויטמין יהודית".

המחזר בשפה האנגלית עם תרגום מוקרן לעברית.

מכירת כרטיסים בבימות 6226*

מחירים: 255 – 380 ₪.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה