יום חמישי, 27 בדצמבר 2018

עיר ללא יהודים

אולגה נויווירט

אנסמבל המאה ה-21 בשיתוף סינמטק תל אביב יקיימו קונצרט מיוחד בו יוקרן הסרט האוסטרי האילם "עיר ללא יהודים" משנת 1924, המנבא את עליית הנאצים לשלטון.  הסרט שאבד למשך עשרות שנים, נמצא במקרה בשנת 2015 בשוק פשפשים בפריז ושוחזר דיגיטלית. הסרט מבוסס על ספר שנכתב בשנת 1922.

לאחר שנמצא הסרט לפני 3 שנים, חיברה המלחינה האוסטרית הנודעת אולגה נויווירת פסקול לסרט, והיצירה מבוצעת במקביל להקרנתו. ביצוע הבכורה של היצירה היה בנובמבר השנה ועל הביצוע הראשון בארץ עם אנסמבל המאה ה-21 ינצח אילן וולקוב.

נויווירת היא יהודיה שבני משפחתה שרדו את השואה באוסטריה הודות להסתרת זהותם וטוענת כיום שהאנטישמיות היא חלק מהד.נ.א של העם האוסטרי.
סינמטק תל אביב , יום שבת,  5.1.19 בשעה 20:30

אנסמבל המאה ה-21 בשיתוף הסינמטק ת"א ובסיוע פורום התרבות האוסטרי יקיימו ב-5.1.19 קונצרט ייחודי בו תוצג הגרסה המשוחזרת לסרט האילם משנת 1924 "עיר ללא יהודים", מאת האנס קרל ברסלאואר, לפי רומן מאת העיתונאי היהודי-אוסטרי הוגו בטאאואר (1922). הסרט מנבא באופן מצמרר את עליית הנאצים לשלטון.  הקרנת הסרט תלווה בביצוע חי ליצירתה החדשה של המלחינה האוסטרית המפורסמת אולגה נויוורית שנכתבה על הסרט. עד היום בוצעה היצירה בעולם פעמיים בלבד ועל הביצוע הראשון בארץ עם אנסמבל המאה ה-21 ינצח אילן וולקוב.

הסרט "עיר ללא יהודים" (The City Without Jews) משנת 1924 ,שחשבו במשך שנים כי אבד, התגלה ב- 2015 בשוק פשפשים פריזאי ושוחזר דיגיטלית בזכות קמפיין מימון המונים. הסרט הוא דרמטיזציה של סאטירה מרירה שמתארת אנטישמיות, שכתב העיתונאי היהודי הוגו בטואאואר וכעת הוא מוצג בגרסתו המשוחזרת ובליווי מוסיקלי.
אולגה נויווירט  (Olga Neuwirth) נולדה בגראץ, אוסטריה, ב-1968 והיא בת למשפחה יהודית 
שהסתירה את יהדותה בתקופת השואה. היא נחשבת למלחינה החשובה ביותר באוסטריה 
כיום ולאחת הדמויות המפורסמות והמעניינות בעולם האמנות העכשווית. 
היא מוכרת בעולם בעיקר בזכות הרבגוניות של האמירה המוסיקלית וחסרת המעצורים שלה 
המשלבת אלקטרוניקה כמעט בכל יצירותיה.  ביצירותיה ניכרת הבעה אישית חזקה בנושאים 
שונים ביניהם מגדר, מין  וסוגיות חברתיות. לאורך הקריירה שלה כתבה יותר מ-100 יצירות, 
כולל יצירות תזמורתיות, יצירות קאמריות, יצירות לתיאטרון, וכן חיבורים מעניינים בין סרטי 
מולטימדיה לעולם האמנות.
 
יצירה זו של נויוורית הוצגה  בבכורה בחודש נובמבר האחרון בוינה ובלונדון וזכתה להתעניינות רבה. לקראת הביצוע בלונדון היא התראיינה לעיתון הגארדיאן בהקשר לאקטואליות של הסרט בימינו  

(המדבר על האפשרות של גירוש יהודים מוינה), ואמרה שהאנטישמיות והגזענות הן ב-DNA של האוסטרים. כדוגמא לכך היא סיפרה כי בבכורת הסרט ב-1924 פשיסטים אוסטרים הפריעו להקרנתו והיא נאסרה בעיר לינץ וגם כיום ,בשנת 2018,  פשיסטים הפגינו והפריעו להצגה שנושאה פליטים, באוניברסיטת וינה.
הקונצרט "עיר ללא יהודים" הינו הקונצרט ה-3 בסדרת "תגליות" של אנסמבל המאה ה-21 . הסרט שיוצג באורך מלא ילווה באנסמבל מוגבר הכולל גיטרה חשמלית, סקסופון, כלי נקישה וכלים "קלאסיים".

עיר ללא יהודים 

יום שבת , 5.1.19 בשעה 20:30 , סינמטק תל אביב
 
ביצוע חי של אנסמבל המאה ה-21 ליצירתה של אולגה נויווירת (Olga Neuwirth)  המבוססת על הסרט האילם "עיר ללא יהודים" מ 1924 מאת האנס קרל ברסלאואר לפי רומן מאת העיתונאי היהודי-אוסטרי, הוגו בטאאואר (1922).
ניצוח: אילן וולקוב
 
 
 
מחיר כרטיס:  80 ש"ח
לרכישת כרטיסים: *6876


 
 
 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה