יום רביעי, 28 באוגוסט 2019

עבדאללה שוורץ – בית לסין


מאת: חנה דרורי קשי

קומדיה ישראלית חדשה מאת רמי ורד
 
עבדאללה שוורץ צילום כפיר בולוטין
מה שהוליד את המחזה, זהו המשבר שאליו נקלעים זוגות רבים. כך מספר רמי ורד, שחשב שעל הזוגות להיזכר בפעם הראשונה שבה ראו זה את זה. ואז אמר לעצמו מה יקרה אם מישהו מאבד פתאום את הזהות שלו.

וכך, בנה סיפור על מתיישב מהשומרון שלעיתים הוא שוורץ (שחור?) ולעיתים ערבי בשם עבדאללה. בסיפור מוזכר גם אנואר סאדאת, גם מוסד, גם להט"ב, ממש מעורב ים תיכוני. ויחד עם צוות מצוין ובמיוחד שני כוכבי תיאטרון כמו אבי קושניר וענת וקסמן, התוצאה: ההצגה מצחיקה, קולחת, ומפתיעה.


העלילה מתמקדת באב המשפחה, ציקי שוורץ, בערב חתונת ביתו באחת ההתנחלויות. לכבוד נישואיה של לאה לבחיר ליבה, אריאל,  שבה הם גרים, הוריה של לאה, ציקי ותרצה, מוכנים לדחות את משבר היחסים ביניהם עד אחרי החתונה, למען אהבתה של בתם.

אלא שאז חל מהפך וציקי שומע במקרה שיר, וחייו משתנים ברגע אחד. קושניר המגלם את ציקי, מאבד את הזהות שלו, ומחליף דמויות בצורה מושלמת, ולא נפרט כדי לא לעשות ספוילר.

בהצגה, טיפוסים שונים בעלי עמדה חברתית אידאולוגית שונה. יחד משקפים את הרבדים והתפיסות המורכבות של החברה הישראלית.

"הקצוות הקיצוניים האלה מייצרים את הסיטואציה הקומית" מוסיף ורד. "יש במחזה גם רגעים שקשורים למשפחה הדתית שלי, לסרט תיעודי שראיתי על חתונות במגזר הדתי ועוד כל מיני דברים ששקעו והובילו אותי לחשוב מה יקרה אם אבא מתנחל יהפוך למצרי כמה שעות לפני החתונה של הבת שלו".




אין כאן כוונה לאמירה פוליטית. "בחרתי כי זה העולם שאני מכיר, אלה שני הקצוות הכי רחוקים שיש בישראל".  

"אני לא כותב דברים לא מצחיקים, אבל אין הרבה הבדל בין עצוב למצחיק. ההבדל בין קומדיה לטרגדיה הוא רק בסיום שלה — חתונה או מוות. הדרך שלי להתמודד עם דברים קשים היא צחוק, גם בשואה היה הומור".





סיכומו של דבר, הצגה מצחיקה, ביצוע מבריק של צוות השחקנים, בימוי סוחף של רוני פינקוביץ. יש שיראו בזה אמירות פוליטיות ויש שיראו דמויות מהחיים. מה שמשותף לקהל זה או אחר, ההומור שישפיע מן הסתם על כולם. מומלץ

תיאטרון בית לסין.
קומדיה מאת:רמי ורד בימוי:רוני פינקוביץ' תפאורה:זאב לוי מוזיקה:אלעד אדר תאורה:עדי שימרוני תנועה:שרון גל משתתפים:אבי קושניר, ענת וקסמן, אפרת בוימולד, שלומי טפיארו, חי מאור, עודאל חיון, שהיר כבהא, טל צ'רנובסקי מחליף:אלירן הרוש

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה