יום ראשון, 22 באוקטובר 2017

איסמעיליה בתיאטרון הקאמרי – לא ממש אחדות רעים

 
אלון דהן מיכה סלקטר  עמוס תמם איסמעיליה צילום ז'ראר אלון
מפגש טעון בין חברים מהצבא אחרי יותר מעשרים שנה: זיכרונות מהמלחמה,  בגידות, פחדים, שקרים, הבטחות במסווה של חברות עד לחשיפת היחסים האמיתיים

דרמה קומית מאת הלל מיטלפונקט ובבימויו. המחזה "איסמעיליה" עלה לראשונה ב2002 בתיאטרון "בית ליסין" וזכה באותה שנה בפרס התיאטרון למחזה המקורי.

זהו סיפורם של שלושה, שהחברות ביניהם  התחילה בצבא, במלחמת יום כיפור, בעקבות החוויות המשותפות שלהם (שצרובות באופן שונה בזיכרון כל אחד מהם) ופגישתם כעבור עשרים וחמש שנה. מתברר שהחברות אינה באמת חברות, אלא סוג של מסכה המחפה כעסים, ציפיות, ורגשות אשם.

מפגש מקרי בין מיקי הגניקולוג, עמי העיתונאי וקריץ (שעוסק בעבודות שונות במהלך השנים), מעלה נשכחות. בתחילה, מנסים  להעמיד פנים שהכל בסדר אבל במפגש הטעון ביניהם, אין מנוס ממתחים שבו מועלים משקעי העבר. גם בהיותם חיילים, לא הייתה אחוות לוחמים מוחלטת בין כולם. החיוכים המזוייפים בפגישה ביניהם מעידים שהיו מעדיפים להשאיר את ה"חברות" הזאת מאחור ולהמשיך בחייהם.

עמוס תמם איסמעיליה צילום ז'ראר אלון

עמוס תמם, שמגלם את מיקי אומר "במהלך החיים חברויות ישנות מתגלות כלא רלוונטיות ואני מוצא את עצמי מנתק קשרים וממשיך הלאה, "עושה" חברים חדשים. מחליף מראה אחת בשנייה. אבל יש מראות שאי אפשר לנפץ. יש חברויות שאי אפשר לנתק. חברויות שלא בחרתי בהן אלא שבחרו בי. כמו שמשפחה לא בוחרים,  ככה גם חברים לנשק או חברי ילדות.  לא סתם קוראים לערך הזה בצה"ל - רעות."  ומוסיף: " וזה מה שיפה במחזה הזה. הוא גורם לכל אחד לחשוב על החברויות האישיות שלו, על המראות הפרטיות שלו, אלה שאי אפשר להסתתר מהן וממה שהן אומרות עליו."

מיכה סלקטר   איסמעיליה צילום ז'ראר אלון

מיכה סלקטור (עמי בהצגה) מדמה את החברות למסע אלונקות: "אותה חוויה משותפת שהייתה נפלאה בעברנו עלולה עם השנים, אם לא נפרדנו ממנה בזמן, להפוך לנטל כבד מנשוא. ואז עלינו להחליט האם להמשיך ולשמר בכוח את הקשר המדומה או להתיר את הקשר ולפרוק מעלינו את נטל משא החברות. להפסיק את מסע האלונקות."

רק אלון דהן שמגלם את קריץ, מעיד על עצמו שיש לו בחייו האמיתיים, חוויות טובות בנושא חברויות ותיקות ועד היום הוא בקשר הדוק עם חברים גם כאלה שגרים בארה"ב.

אלון דהן מיכה סלקטר   איסמעיליה צילום ז'ראר אלון

הדרמה האנושית הזאת יכלה להתרחש בכל מקום אחר ולאו דווקא באיסמעיליה. ולכן הקהל יוכל להזדהות עם החברויות שהוא סוחב במשך שנים מאירועים שונים של חייו.

משך ההצגה כשעה ועשרים.

עוד פרטים באתר הקאמרי: http://www.cameri.co.il/perfs/1634


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה