יום ראשון, 5 בנובמבר 2017

שייקספיר מאוהב - הבימה


על תיאטרון, על אהבה ועלילה דמיונית שנוגעת לחייו של שקספיר וליצירותיו



זוהי קומדיה רומנטית שמשחזרת את התקופה שבה שקספיר חי וכתב את יצירותיו, בסוף המאה ה-16. היא מבוססת על סרט הקולנוע מ-1998,  שזכה בשבעה פרסי אוסקר, פרסי באפט"א וגלובוס הזהב.  

המחזאי ויליאם שייקספיר, האמור לכתוב מחזה, נקלע למחסום כתיבה, חווה קשיים כלכליים. ברגע שפוגש את וויולה דה לספס, מתאהב במבט ראשון והיא מהווה בשבילו השראה לכתיבת המחזה "רומיאו ויוליה".
"שייקספיר מאוהב" הוא מחזה בדיוני, אך מופיעות בו דמויות היסטוריות ידועות נוספות כמו המלכה אליזבת והמחזאים כריסטופר מרלו וג'ון וובסטר. משפטים רבים ממחזותיו של שייקספיר נאמרים על ידי הדמויות וסצנות מתוך רומיאו ויוליה מוצגות על הבמה בחזרות שעורכים השחקנים וגם מתקיימים בחיי הדמויות בהצגה.  החזרות על קרב החרבות בין בית קפולט ובית מונטגיו מתפתח לקרב בין שתי להקות התיאטרון המתחרות זו בזו. כמו ויולה דה-לספס בהצגה, גם גיבורת המחזה "הלילה השנים עשר",  שגם שמה ויולה, מתחפשת לבחור על מנת להיות קרובה אל אהוב לבה.




וויליאם שייקספיר כתב כ-40 מחזות. הוא נולד בסטרטפורד שעל נהר האיבון , משערים שבשנת 1564 . היה נשוי לאן האתאוויי, והוא מת בבית גדול בסטרטפורד ביום הולדתו ה-52 .

החוקרים מתבססים על מסמכים רשמיים כגון רישומי הכנסיה וכן מחזותיו ושיריו. הוא הוטבל ב-Church Parish Trinity Holy בסטרטפורד ב-26 באפריל 1564 .היו לו שתי אחיות מבוגרות ממנו ושלושה אחים צעירים. אמו של שייקספיר, מארי ארדן, הייתה בתו של בעל קרקעות אמיד ואביו , ג'והן, היה סוחר עורות. אביו היה איש משכיל והתקדם לדרגת חצרן, פקיד גבוה בבית המשפט וחשוב מכל – בודק הבירה הרשמי של סטרטפורד.


בגיל 18 ,הוא התחתן עם אן האת'אוויי, ונולדה בתם סוזנה ששה חדשים אחרי החתונה ותאומים שאחד מהם מת בגיל 11.

שייקספיר בילה זמן ניכר בעבודתו בלונדון בעוד משפחתו גרה בסטרטפורד, מרחק ארבעה ימי רכיבה.  לאחר שנישא, מגיעות 'שבע השנים האבודות' של שייקספיר, כאשר כל המקורות יבשו. חוקרים מניחים כי שייקספיר החל לעבוד בלונדון במשך שנות השמונים של המאה ה-16.

 במהלך שנות ה-90 הוא כתב מספר לא מבוטל של מחזות היסטוריים, ואת הקומדיות הידועות ביותר שלו: מה אנחנו יודעים על ויליאם שייקספיר? וויליאם שייקספיר לונדון, 1625 7 "חלום ליל קיץ", "הסוחר מוונציה", "הרבה מהומה על לא מאומה" ו"הלילה ה-12 ."שנות ה-90 שבמהלכן מלאו לשייקספיר 30 וכריסטופר מרלו נרצח, כללו גם את "רומיאו ויוליה" ו-147 סונטות.


ציטוטים ואיזכורים
משפטים רבים צירופי מלים ומצבים ב"שייקספיר מאוהב", מופיעים במחזות מאוחרים יותר של שייקספיר. למשל: "צא, כתם ארור!" כך צועקים על הכלב "כתם"  כאשר הוא נעשה בעייתי על הבמה. אלה מילותיה של ליידי מקבת המשוטטת סהרורית, ואינה יכולה להיפטר בדמיונה מכתם הדם של המלך, שהייתה שותפה לרציחתו.  "הב לי שיקוי של דודאים", אומר וויל למוזג ואלה דבריה של קליאופטרה המתענה בהיעדרו של אנטוניוס שלה במחזה "אנטוניוס וקליאופטרה".  כאשר שייקספיר מתלבט איך לפתור את עלילת המחזה שלו, מציע לו מרלו שהגיבורה תתאהב בְּ שחור ותיחנק במטפחת. הרעיון של "אותלו" .

שייקספיר מבטיח להנסלו כי חלק מן המחזה יהיה מוכן מחר, כמו ב"מקבת" "מחר ועוד מחר ועוד מחר". "תן לי לראות את הפנים שלך", אומר וויל לוויולה המחופשת לגבר, כמו ב"הלילה ה-12" כשוויולה המחופשת לגבר אומרת לאוליביה: "תני לי לראות את הפנים שלך". "להיט או לא להיט, מה השאלה!" קורא הנסלו, בפרודיה על המשפט המפורסם של המלט.


המחזה רווי ציטוטים ואזכורים שכאלה. מובן שלא ניתן לקלוט את כולם בצפייה ראשונה. מי שראה את הסרט, יהיה לו קל יותר להיזכר.
מחזה ראוי להעלות לכבוד 100 שנה להבימה.


יוצרים:
על פי תסריט מאת: מארק נורמן, טום סטופארד, עיבוד לבמה: לי הול, תרגום: דורי   פרנס, בימוי: משה קפטן, עיצוב תפאורה: ערן עצמון, עיצוב תלבושות: ילנה קלריך, מוזיקה מקורית: אביב קורן, עיצוב תנועה: שרון גל, עיצוב תאורה: קרן גרנק, עיצוב פיאות: אסנת שגיא, קרבות במה: ברק גונן, שפה ודיבור: אסי אשד.

בהשתתפות
מיכאל אלוני, דניאל גד, דניאל גל,גילה אלמגור-אגמון, דוית גביש, אקי אבני, עמי סמולרצ'יק, פיני קידרון,רותם קינן, אמנון וולף, רוי מילר, רות לנדאו, מיכאל כורש, עמוס בוארון,זוהר בדש, שמוליק כהן, אורי אברהמי,מוטי חובה, מתן שביט, טל קלאי,שמעון חאבא, גיל כהן, ג'סיקה אוזן,מיכל פרדקין, אייל איבשין, עמית מורשת, נעם פרנק, מיכאל פרנק,דונטלה מימון, ענת שרון, אור משיח,אילוף הכלב "רמי" – אמיר שורץ, המרכז הישראלי לאילוף כלבים ISRARL K9

צילומים: דניאל קמינסקי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה