יום ראשון, 5 בנובמבר 2017

שתי תערוכות במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס חולון


מוזיאון הקומיקס- מתוך התערוכה רץ לצייר לחבר'ה . צילום: ניסים נוסקו חזקיהו

רץ לצייר לחבר'ה (Run to draw the story)

מחווה לניסים (נוסקו) חזקיהו [[Nissim (nusko) Hezkiyau, המנוע מאחורי המפעל שהפך את הקריקטורה לאיגוד מקצועי ולכוח מניע חברתי, תרבותי ופוליטי. בתערוכה יוצגו מיטב הקריקטורות מתחנות חייו לאורך השנים וכן מפגשים מרתקים עם המאיירים החשובים הפעילים בתחום. אוצר: ערן ליטוין (Eran Litvin)

אקשן, מציירים! (Action Comics)
תערוכתה של דורית מיה גור ((Dorit Maya Gur, היוצרת שבסגנון מלא כוח ותנועה עוסקת מזווית מיוחדת בתחום שנחשב למעוז הגבריות."גבורה היא האומץ להיות אינדיבידואל ולא חלק מהעדר". אוצרת: מיכל פז-קלפ (Michal Paz Klapp)

 15.11.17 -15.3.18
מוזיאון הקומיקס. מתוך התערוכה אקשן מציירים. צילום: דורית מיה גור

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס פותח את עונת 2017-2018 עם שתי תערוכות המוקדשות ליוצר הקריקטורה הישראלי נסים (נוסקו) חיזקיהו וליוצרת הקומיקס הישראלית דורית מיה גור.
פתיחת התערוכה תתקיים גם במסגרת אירועי שבוע האיור 2017.
"רץ לצייר לחברה" היא תערוכה מחווה לקריקטוריסט הישראלי נסים (נוסקו) חיזקיהו- דמות מפתח בעולם הקריקטורה הישראלי, ו"אקשן מציירים" היא תערוכה המוקדשת ליוצרת הקומיקס הישראלית דורית מיה-גור הבולטת בזירה המקומית והבינלאומית עם סגנון ציור המשלב בין הוייתה הישראלית לסגנון הציור האמריקני המובהק שלה וביצירה שבמרכזה גיבורים בעלי תעוזה.

התערוכות יתקיימו בתאריכים  15.11.17 -10.3.18 במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון. 

להלן פרטים על כל תערוכה:
רץ לצייר לחבר'ה-
תערוכת מחווה לנסים (נוסקו) חזקיהו ולאיש שגדל להיות קריקטוריסט והפך את עיסוקו למפעל חייו

תערוכה זו אותה אוצר ערן ליטווין, הינה מחווה לנסים (נוסקו) חזקיהו –הקריקטוריסט שהפך את עיסוקו למפעל חייו והינו דמות מפתח בעולם הקריקטורה הישראלי. תרומתו לתחום בקריקטורה הישראלית משמעותית ביותר וקשה לדמיין איך היה נראה תחום זה בישראל ללא פעילותו הרב גונית.

נוסקו, שגדל בילדותו בחולון הוא מאייר פעיל מאז שנות השבעים אך גם משמש כיזם בתחום הקריקטורה ונחשב אחרי עשרות שנים של פעילות, כ"ראש השבט" של קהילת הקריקטוריסטים הישראלית. תחנות חייו האישיות נפגשות בצמתים מרתקים עם המאיירים החשובים הפעילים בתחום כזאב ופרידל שטרן דרך דור הביניים ועד לדור הצעיר של ימינו.
 
מוזיאון הקומיקס. מתוך התערוכה רץ לצייר לחברה. נוסקו- ילדות- דבר לילדים

בתערוכה ייוצגו עבודות מתחנות חייו ובכך מתאפשר מבט רטרוספקטיבי של עולם הקריקטורה והקומיקס הישראלי.

האירוע המשמעותי בחייו האישיים והמקצועיים היה בשנת 1975, בהיותו בן 13, כשפגש בקריקטוריסט זאב (יעקב פרקש). בין השניים נרקמה ידידות שהפכה את זאב לחונך של נוסקו. קשר זה עיצב את דמותו וזהותו המקצועית. לאורך תחנות חייו הקפיד להנכיח את עולם הקריקטורה והקומיקס בכל מקום אליו הגיע: בגיל תיכון פרסם קריקטורות בירחון לתלמידי בית הספר החולוני "קוגל", וב"מעריב לנוער" והיה הראשון שפרסם קריקטורה פוליטית שבועית בעיתון נוער.

עם גיוסו לצבא ליחידת הנדסה קרבית, ערך ואייר את הביטאון הגדודי "מוקש חי" ומאוחר יותר היה  מאייר ורכז מערכת בעיתון "במחנה". כשהשתחרר פנה ללימודי עיצוב גרפי ב"בצלאל", ובמקביל עסק באיור לביטאון הסטודנטים של אוניברסיטת ירושלים, ל"פי האתון", מדור הילדים "מעריב סופשבוע" (של "הגדולים" הפעם), המקומון הירושלמי של "ג'רוזלם פוסט" ו"להיטון" הפופולרי. משם התגלגל לעבוד כעורך גרפי לשבועון הילדים והנוער הדתי "אותיות" בעריכת העיתונאי אורי אורבך ז"ל בו החל לפרסם מדורי קומיקס ברוח הדת היהודית, כשהוא מצרף אליו את חברו לספסל הלימודים, אורי פינק. עוד עבד כמעצב גראפי במגזין "אוטו" וכמאייר ב"מוניטין", "פשוש" ו"העולם הזה". באמצע שנות התשעים, פרסם במשך כמה שנים קריקטורה כלכלית במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות", ערך ואייר (יחד עם מושיק לין) מדור פוליטי סטירי ב"מעריב" בשם "כניסה אחורית". הוא גם הרוח החיה מאחורי הקמת מגזין "שפיץ"-עיתון תא הקריקטוריסטים הישראלי שהוציא לאור עד היום 32 גיליונות המהוים את התיעוד החשוב ביותר של סצנת הקריקטורה בישראל.

בשנת 1992, הקים את איגוד הקריקטוריסטים הישראלים, מהלך ששינה את פני שדה הקריקטורה בארץ. הוא שימש כיו"ר האיגוד כ-11 שנה. הקמת האיגוד היתה אחת הסיבות להקמת המוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון ונוסקו ליווה אותו כבר בצעדיו הראשונים.

כיום משמש נוסקו כמנהלו האמנותי של "אנימקס" -  פסטיבל הקומיקס, אנימציה וקריקטורה בסינמטק תל אביב זו השנה ה-17 ובמקביל, מוציא לאור מגאזין סאטירה נשכני בשם  ל״פרה דוקס״.

בתערוכה יוצגו איורים וקריקטורות מתחנות חייו השונות:
קריקטורות לעיתוני בית הספר וקריקטורה שלו מגיל 12 שפורסמה בדבר לילדים, התכתבויות שלו כילד עם גיבור ילדות והקריקטורסט והמאייר ג'קי, קריקטורות שבועיות כנער למעריב לנוער, קריקטורות בעיתון במחנה וביטאונים צבאיים, עבודות שלו שיצר בתקופת בצלאל לעיתונים כמו ג'רוזלם פוסט, מעריב, אותיות, להיטון ופי האתון.

פרק מיוחד בתערוכה יוקדש לזאב- הדמות שהשפיעה על דרכו מגיל צעיר, ובו קריקטורות של זאב, מכתבים ששלח לו זאב וקריקטורה שיצר כנער ובה צייר את זאב.

כמו כן- יוקדש פרק למגזין "שפיץ" המציין 25 שנה להיווסדו. בחלק זה יוצגו כל שערי שפיץ שצוירו על ידי קריקטוריסטים ישראלים צעירים וותיקים ובהם החלוצים דוש, פרידל, שמוליק כץ, זאב, דידי מנוסי, פרי, שילה ועוד.

חלקים נוספים בתערוכה יוקדשו למדור הכלכלי במוסף "ממון" בידיעות אז התמודד עם נושאים שהיו זרים לו עד אז כמו שערי מטבע, פיחותים וגרעון תקציבי וכן חלק שכולו קריקטורות פוליטיות וחלק נוסף החביב על חזקיהו מאוד יוקדש לפורטרטים בהם פיצח בכמה קווים דמויות ואופי של האנשים באקטואליה הישראלית.

אקשן, מציירים!
תערוכתה של דורית מיה גור, היוצרת שבסגנון מלא כוח ותנועה
עוסקת מזווית מיוחדת בתחום שנחשב למעוז הגבריות.
"גבורה היא האומץ להיות אינדיבידואל ולא חלק מהעדר."

מוזיאון הקומיקס. מתוך התערוכה אקשן מציירים. קרדיט דורית מיה גור

תערוכה זו באוצרותה של מיכל פז-קלפ מוקדשת ליוצרת דורית מיה גור שנוכחותה לצד אמני קומיקס גברים, בולטת מאוד בזירה המקומית. השילוב בין הווייתה הישראלית לסגנון הציור האמריקני המובהק שלה עומד בבסיסו של קומיקס מלא חיים, הסוחף את הקוראים לתוך הרפתקאות מסעירות ומציתות דמיון.

דורית מפליאה לצייר גיבורי-על כל-יכולים, אך מעדיפה ביצירתה המקורית להתמקד באנטי-גיבורים. דווקא אנשי השוליים הם שמעניינים אותה. "גבורה," היא אומרת, "היא האומץ להיות אינדיבידואל ולא חלק מהעדר." ואכן, הגיבורים הראשיים בשתי סדרות הקומיקס שיצרה, פלאפלמן והסייר העשירי, צומחים דווקא מתוך כאב וכישלון ומאופיינים יותר מכול באנושיות, בטוב לב ובאומץ, ולא ביכולות גופניות אגדיות.

דורית מביאה לזירה המקומית טכניקות ותפישות השמורות לעולם הקומיקס האמריקני המקצועי. בעבודותיה יש ירידה רבה לפרטים ועיסוק מעמיק בגוף האדם ובדרכי פעולתו. לצד דיוקנאות ורישומי פנים רגישים, בולטות במיוחד סצנות הפעולה הקולנועיות שהיא בוראת. היא מקפידה על תכנון מדוקדק, על סצנות ארוכות ומפורטות של תנועה אותנטית, על שימוש רב בתמונות תקריב ועל התמקדות בזוויות מוקצנות וברגעי שיא של תנועה.
 
גיליון 3- איירו נירמו ואלנבוגן
התערוכה מציגה טעימות מעולם הדימויים העשיר של מיה גור ומיכולותיה הווירטואוזיות להציג תנועה ופעולה במדיום הדו-ממדי, ומדגימה את השילוב שמציעה היוצרת בין ציורים אנרגטיים ומלאי תנועה לסיפורים רגישים עם גיבורים אנושיים ומעוררי הזדהות  - שילוב המאפשר לקוראים לצלול לתוך חוויה מסעירה ומתגמלת. כמו כן עוקבת התערוכה אחר תהליכי העבודה על סדרות כגון פלאפלמן, שהייתה לאחת מסדרות הקומיקס הישראליות המצליחות ביותר, והסייר העשירי – סדרתה החדשה לצעירים.

דורית מיה גור התקבלה לבית הספר הגבוה לקומיקס ולאמנות גרפית של ג'ו קיוברט ושם הפכה מחובבנית ליוצרת קומיקס מקצועית. היא תושבת חולון ומורה לקומיקס ולגרפיטי במוסדות חינוך רבים בעיר.

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס (רח' חיים וייצמן 61, חולון).
התערוכות: רץ לצייר לחבר'ה- מחווה לנסים חזקיהו
אקשן. מציירים!

תאריך פתיחה 15.11.17
תאריך נעילה 10.3.18

שעות פתיחה
יום א סגור
יום ב 10.00 עד 13.00
יום ג 17.00 עד 20.00
יום ד 10.00 עד 13.00
יום ה 17.00 עד 20.00
יום ו סגור
יום שבת 10.00 עד 15.00
מחיר כניסה למוזיאון 15 שח, חייל /סטודנט 10 שח בהצגת תעודה, אזרח ותיק 7 שח בהצגת תעודה, ילד עד גיל 5 חינם
מחיר לתושבי חולון 10 שח בהצגת תעודה
כרטיסים ניתן לרכוש בקופות המוזיאון. טלפון 03-6521849




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה