יום שני, 12 בפברואר 2018

מופע לכבוד נחמה ליפשיץ ז"ל

מופע לכבוד נחמה ליפשיץ ז"ל מטעם הסדנה לשיר היידי האמנותי שנתמכת ע"י הרשות הלאומית לתרבות היידיש אורח מיוחד: זלמן מלוטק- המנהל האמנותי של התיאטרון הלאומי פאלקסבינע, תיאטרון היידיש הוותיק בעולם הממוקם בניו-יורק

יום ג' 20.2.18 בשעה  19:30  – צוותא ת"א
 
נחמה ליפשיץ ז"ל
הסדנה לשיר היידי האמנותי שנתמכת ע"י הרשות הלאומית לתרבות היידיש תקיים מופע  לכבודה של נחמה ליפשיץ ז"ל שהלכה לעולמה ב-21.4.17 והייתה מקימת הסדנה שהינה אחת מ-15 הסדנאות ומועדוני התרבות ליידיש בהם תומכת הרשות הלאומית לתרבות היידיש
במטרה לשמר את אוצרות תרבות זו בת 1000 שנה.

אורחים: זלמן מלוטק – המנהל האמנותי של תיאטרון פאלקסבינע
           רעות בן זאב – זמרת מצו-סופרן
נגני הסדנה: יעקב יכנין – קלרינט
                  פוול לוין – כינור
                  סטס באולין – קונטרבאס
                  רגינה דריקר – פסנתר ובימוי

זלמן מלוטק , בוגר ג'וליארד שלמד אצל ליאונרד ברנשטיין, הביא את מוסיקת הכלייזמרים ביידיש לברודווי. הוא היה מועמד לשני פרסי טוני על הניהול המוסיקלי של המיוזיקל Those were the days. במהלך הקריירה שלו הוא ליווה מוסיקלית בין השאר את תיאודור ביקל, מנדי פטנקין ועוד הרבה אחרים.
התיאטרון הלאומי פלאקסבינע נוסד בשנת 1915 והינו השריד היחיד של תיאטרון ביידיש מ-15 קבוצות תיאטרון שהיו קיימות בתחילת המאה ה-20. לאור חשיבותו לשמירת המורשת היידית לדורות הבאים ועבור יהדות הגולה הוא הוכר כתיאטרון לאומי. כל עונה הוא מעלה כ-120 הפקות ומגיע ל-100,000 צופים. התיאטרון מציג מיוזיקלס, קונצרטים, הרצאות וסדנאות ומקיים פעילות קהילתית באנגלית וביידיש והכל כדי לשמר ולחנך את הדור הצעיר למורשת היהודית.

נחמה ליפשיץ,  ילידת ליטא, הייתה סמל ל"יהדות הדממה" בתקופת המשטר הסובייטי בברית המועצות והייתה בעצמה מסורבת עלייה. במלחמת העולם השנייה ברחה עם הוריה ואחותה מזרחה לאוזבקיסטן, שם שימש אביה רופא ביישוב כפרי קטן.
ב-1946, אחרי המלחמה, שבה לליטא הסובייטית, למדה בקונסרבטוריון בבירה וילנה וב-1957 החלה להופיע כסולנית של פילהרמונית וילנה. במקביל היא גם החלה להופיע בשירים ביידיש ובעברית, ערכה מסע הופעות ברחבי ברית המועצות והפכה להיות לסמל ולפה ליהדות הדממה ולכיסופי היהודים לעלייה לישראל. בחודש מרץ 1969 עלתה ליפשיץ לישראל וזכתה לקבלת פנים נרגשת. את הופעת הבכורה שלה בארץ עשתה בהיכל התרבות בתל אביב במעמד ראשת הממשלה דאז גולדה מאיר.
 בהופעותיה הראשונות שרה שירים ביידיש ובעברית, כמו "ירושלים של זהב", " ו"עם ישראל חי" של המשורר יוסף קרלר שהפך לסמל המסחרי שלה.  הופעותיה הוקלטו והתפרסמו בקהילות היהודיות והיא הוזמנה למסע הופעות בארצות הברית, אוסטרליה, אנגליה ואמריקה הלטינית.
בשנת תשל"ח-1978 זכתה בפרס איציק מאנגר ליצירה ספרותית ביידיש . כ"כ זכתה בתואר יקירת העיר ת"א.

מחיר כרטיס: 50 ₪
צוותא ת"א
03-6950156




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה