יום ראשון, 11 בפברואר 2018

עושה כרצונו - הבימה

עושה כרצונו הבימה. צילום: ג'ראר אלון


הצגה חזקה שמשאירה את הצופים מזועזעים ממעורבות הרבנים בחיים הכי אינטימיים של חסידיו.

זהו עיבוד בימתי לספרה של אסתי ויינשטיין, בת למשפחה של חסידי גור, שעזבה את העולם החרדי ונותקה מרוב ילדיה. אישה שנאלצה לשתוק ולעשות כרצונם של אחרים – עד שלא יכלה עודה. כאשר החליטה למות, שברה גם את שתיקתה ופרסמה את ספרה המרגש. זהו סיפור קורע לב על דסי ועל בעלה, יעקוב ועל העולם החסידי, אפוף הסודות. "תעשו הכל! שאנשים ישמעו על הספר ויקראו אותו!", כתבה במכתב הפרידה שלה ולאחר מותה נחשפה מסכת ייסוריה וחייה הסוערים והטרגיים בפני כל. עתה, עולה סיפור זה על הבמה.



המחזה מטפל בחסידות באופן עדין. אין כאן איסורים בוטים שאמנם קיימים, ואפשר היה לזעזע יותר אבל הסתפקו ברמיזות ועדיין, השליטה המחולטת של ראשי החסידות היא שערורייה של ממש. וייתכן מאד שרבים מבני החסידות מאושרים בחייהם. אולי משום שאינם יודעים ואולי אינם רוצים לדעת שיש גם משהו אחר. טוב יותר.


כשבאתי להצגה, באמת רציתי להבין קצת את החסידות וזאת. להבין את הצד שלהם ולצערי גם אחרי ההצגה, אני מודה שנראה לי תמוהה כיצד בשנת 2018, עדיין קיימים איסורים שכאלה שאינם כתובים בתורה. איך מרשים לעצמם אנשים להשתלט על הנשמה של אנשים אחרים?! איך לא מתקוממים? אמנם אחת התקוממה ושלמה בחייה.


מוטי לרנר המחזאי אמר: "...בחברה בה יש מערכת כה נוקשה של חוקים חמורים לפיהם נקבע מה טוב ומה רע, יכול אדם לאבד את יכולתו הטבעית להבחין בין טוב ורע. אדם שמפתח צייתנות כה מוחלטת לצווי הרשות השולטת בו, מאבד את חופש הבחירה שלו, ואת האינסטינקט המוסרי שקיים בו מיום היוולדו, אינסטינקט המורה לו את ההבדל בין טוב ורע.  במילים אחרות, כאשר התביעה הנחרצת של חסידות גור מחסידיה לחיות בקדושה מתממשת בקנאות רבה מדי, היא עלולה להביא את החסידים לידי איבוד האינסטינקט המוסרי שלהם, ולאפשר תהליך הרס עצמי שסופו טראגי."


חסידי גור דוגלים בפרישות כדי  למנוע עוררות מינית של החסיד. הם נגד קרבה בין בני הזוג ודואגים לצמצם כל גירוי מיני אפשרי, רחוק וקלוש ככל שיהיה, ואת תכיפות הזיווג המיני. הם אפילו לא קוראים לאשה בשמה. הם נמנעים גם מהדברים שמותרים על פי ההלכה.

לפי תפיסת האדם של חסידי גור, האדם נתון במלחמה פנימית עם יצריו ובסכנת פיתוי מתמדת, אך ביכולתו לנצח את טבעו האנושי בזכות הדרך החסידית.

הצגה חשובה ומרגשת ומעלה תהיות על החיים בחסידות גור שהיא מהגדולות בישראל, אם לא הגדולה שבה, היא מהחצרות המובילות בחברה החרדית מבחינה פוליטית וחברתית, ומנהיגיה הם מהדמויות המרכזיות באגודת ישראל.

על פי ספר מאת
מחזה מאת
בימוי
בהשתתפות




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה