יום רביעי, 3 באוקטובר 2018

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון פותחת עונה 30



השבוע תפתח התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון את חגיגות ה-30 בעונה מגוונת וחגיגית עם מיטב היצירות הקלאסיות. ערב פתיחת העונה בנוי מארבע יצירות: "תרועה לישראל" מאת פאול בן חיים, "אחים" מאת ארוו פרט, קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת מס.5 מאת בטהובן (הקיסר) והסימפוניה הפנטסטית של ברליוז

המנצח – כריטסיאן יארווי


תרועה לישראל מאת בן חיים
"תרועה לישראל" נכתבה בתחילה לתזמורת כלי הנשיפה של צה"ל, ועובד לאחר מכן לתזמורת סימפונית מלאה.  אופיה החגיגי של היצירה שומר על הוד והדר בסגנון המארש. ככזה, היצירה נחשבת כמתאימה לפתיחת אירועים לאומיים חגיגיים. היצירה זכתה למספר גדול של ביצועים ולאהדה רבה ברחבי העולם. היצירה בנויה על נושא מלודי ארוך החוזר על עצמו שוב ושוב מתוך הגברה מתמדת בעוצמה ובמתח עד לשיא מרגש. הנושא כתוב במשקל זוגי, במבנה ריתמי – סימטרי ומאורגן על פי דגם של מוסיקה גרמנית רומנטית.

אחים (פראטרס) מאת ארוו פרט
מיצירותיו הראשונות של ארוו פרט בסגנון השלו המזוהה איתו. היצירה מתבססת על חזרות על נושא מוקפד, דמוי מזמור המנוגן מעל לצליל בסיסי במרווח קבוע. בכל חזרה על הנושא, הוא מושמע בסולם נמוך מקודמו במרווח קבוע, וככל שהיצירה מתקדמת היא זוכה בעושר רב יותר. שיאה הדינמי של היצירה נמצא באמצע ואחריו הולכת וכובשת את מקומה דממה המסתיימת בשלווה רוחנית. שמה של היצירה ניתן לה בעקבות ההשראה שקיבל המלחין מתהלוכות חגיגיות של נזירים מימי הביניים העושים את דרכם לאור נרות, לאורכו של מסלול תפילות, המהווה ציר מרכזי בחייהם.


קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת מס.5 במי במול מז'ור ("הקיסר) מאת בטהובן
הקונצ'רטו הראשון שבטהובן עצמו לא ניגן בפומבי, וגם האחרון מסוגו שהלחין. בראשית המאה ה-19 נכתב על היצירה "זהו ללא ספק קונצ'רטו מקורי ביותר, עתיר דמיון ומרשים ביותר ועם זאת הוא אחד הקונצ'רטות הקשים ביותר שנכתבו". את הרוח הקיסרית של היצירה ניתן למצוא לכל אורכה, כאשר במהלכה מופיעים מספר נושאים באמצעות כלים שונים. הפסנתר מציג את הנוסח שלו לאותו מכלול נושאים ומוביל את הפרק לחלק הפיתוח, המאופיין בווירטואוזיות רבה. ההפתעה של היצירה נשמרת לסופה, כאשר ישנו עיבוד מחודש של נושאי הפרק בדיאלוג שווה של הפסנתר והתזמורת.

Roman Rabinovich. credit Balazs Borocz


הסימפוניה הפנטסטית מאת ברליוז
במהלך כתיבת הסימפוניה אמר ברליוז כי בראשו מתבשלת "הסימפוניה הגדולה ביותר, שבה יתואר סבל התשוקה ההולך ומתפתח בקרבי". זאת, לאור התאהבותו בשחקנית הראשית של מחזות שייקספיר דאז, הרייט סמיתסון. המרכיבים המאפיינים את הסימפוניה מהווים נקודת ציון בהתפתחות הסגנון הרומנטי במוסיקה. ביצירה זו הוכנסו לראשונה הנבל והקרן האנגלית כחברים מן המניין בתזמורת סימפונית, צבעי הצליל שיצר ברליוז שימשו בהמשך מלחינים רבים. הסימפוניה הפנטסטית היא סיפור על תשוקה, אהבה, זעם, עצב ורוך אשר במהלכה המאזין נשאב לשלל תחושות ורגשות.

המנצח – כריטסיאן יארווי, מנצח, מפיק, פסנתרן ומלחין. מתנגד לשמרנות מוסיקלית ובוחר לנהות אחר רעיונות פורצי דרך. יארווי הוא בן למשפחת מנצחים ידועה. שימש כמנהל מוסיקלי של בית האופרה נורלנד בשוודיה ושל תזמורת "אמני הצליל" בווינה. משמש כיועץ המוסיקלי של התזמורת הקאמרית באזל וב-6 השנים האחרונות היה מנצחה הראשי של תזמורת MDR  לייפציג. כמו כן, משתף פעולה עם יוצרים בתחומי הקולנוע, המוסיקה והאמנות הפלסטית.

על הפסנתר – רומן רבינוביץ',  נולד בטשקנט ועלה לישראל בשנת 1994. אורח קבוע על במות הקונצרטים החשובות בעולם. בשנת 2008 זכה בפרס השני בתחרות ע"ש ארתור רובינשטיין (כאשר הפרס הראשון לא חולק). בוגר מכון קרטיס למוסיקה ובוגר ג'וליארד. הופיע לראשונה עם הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה כשהוא רק בן 10. מאז ניגן כסולן עם רוב התזמורת בישראל, עם תזמורת קאמרית פריס, תזמורת הרדיו של פולין, הסימפונית של פראג, תזמורת דוכנאני ועוד.


הסימפונית ראשון לציון, היכל התרבות ע"ש מאיר ניצן:
מוצאי שבת, 06.10.2018 בשעה 20:30
יום ראשון, 07.10.2018 בשעה 20:00
תל אביב, המשכן לאומנויות הבמה – בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ):
יום שלישי, 09.10.2018, בשעה 20:00

טל' להזמנות כרטיסים: 03-9484840 או דרך אתר התזמורת.


מחיר כרטיס:249-216 ₪ מחירי הכרטיסים נקבעים לפי המושבים באולם, הנחות לגמלאים, תלמידים, סטודנטים וקבוצות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה