יום ראשון, 21 באוקטובר 2018

"דרכים נצחיות"


אירוע השקה לספר השירים החדש
של המשוררת רבקה בסמן בן-חיים
"דרכים נצחיות" (אייביקע וועגן)
בחסות הרשות הלאומית לתרבות היידיש
יום ה' 25.10.18 בשעה 19:00 – בית לייוויק, דב הוז 30 ת"א
רבקה בסמן צילום אבשלום שושני

מנחה: דניאל גלאי
שירה: שירי רייזמן
משתתפים: פרופ' אורציון ברתנא, פרופ' רפי וייכרט, פרופ' קרן אלקלעי-גוט, ד"ר אביבה טל, ד"ר זלדה כהנא-ניומן, ד"ר רועי גרינוואלד, רוני כהן ורבקה בסמן בן-חיים
כרטיס כניסה: 30 ₪
דמי כניסה והספר: 70 ₪ 


לרגל יציאת ספר השירים החדש "דרכים נצחיות" (אייביקע וועגן) של המשוררת רבקה בסמן בן-חיים יתקיים אירוע ההשקה בנוכחותה ביום ה' 25.10.18 בשעה 19:00 בבית לייוויק. הספר יוצא לאור בחסות הרשות הלאומית לתרבות היידיש אשר שמה דגש מיוחד למחוייבות מדינת ישראל  להנחלת תרבות היידיש לדור ההמשך ותומכת בפרוייקטים בתחומי ספרות, שירה פרוזה ומוסיקה ביידיש ובכל הפעילויות והמיזמים אשר מקדמים את היידיש או הכרת השפה ותרבותה בקרב הציבור הרחב

אייביקע וועגן (דרכים נצחיות), ספרה החדש של רבקה בסמן בן חיים, בהוצאת הלייוויק, מוצג על ידי המחברת כמעין סגירת מעגל ספרותית. הספר מתכתב באופן מובהק עם ספר שיריה הראשון של בסמן, טויבן בייַם ברונעם (יונים על הבאר), שיצא בהוצאת היידיש ע"ש י"ל פרץ בשנת 1959.
הספר כולל שירים חדשים פרי עטה של המחברת, שממשיכים את הקו הלירי האופייני של בסמן בן חיים.


רבקה בסמן בן חיים (1925) היא אחת ממשוררות היידיש הבולטות ביותר בישראל ואחת ממשוררות היידיש העכשוויות המוערכות ביותר בעולם. רבים משיריה של בסמן בן חיים תורגמו לשפות אחרות, ביניהן, עברית, אנגלית, צרפתית, פולנית, גרמנית ופלמית.
רבקה בסמן בן-חיים, ילידת ליטא, שהתה בזמן המלחמה במחנות כפייה נאציים לנשים וכך זכתה לשרוד את ההשמדה. היתה מפעילי "הבריחה" ובשנת 1947 עלתה ארצה, הצטרפה לקיבוץ המעפיל והשתתפה במלחמת העצמאות.
לאחר מכן סיימה את הסמינר למורים ועבדה בקיבוץ כמורה וכתבה ופרסמה בה בעת את שיריה ביידיש. בשנת 1959 פרסמה את ספר שיריה הראשון "טויבן ביים ברונעם" - יונים עלי באר.
בשנת 1961 יצאה בסמן בן-חיים עם בעלהּ הצייר מולה בן-חיים לניו יורק, שם למדה באוניברסיטת קולומביה. בשנת 1962 שבה עם משפחתה לארץ והשתקעה בעיר הרצליה.
בשנת 1965 יצאה בסמן בן-חיים עם בעלה למוסקבה בה הוא שירת כנספח לענייני תרבות בשגרירות והיא שימשה כמורה לילדי הסגל.
רבקה בסמן בן-חיים נמנתה עם מייסדי החבורה הספרותית "יונג ישראל" בהנהגת הסופר האידי הידוע אברהם סוצקובר וכתבה ופרסמה תשעה ספרי שירה ביידיש. רבים משיריה תורגמו גם ללשונות אחרות מלבד עברית, לאנגלית, לצרפתית, לפולנית, לגרמנית, ואפילו לפלמית. היא חברת הנהלת בית-לייוויק, אגודת סופרי ועיתונאי יידיש בישראל.
על עבודתהּ הספרותית זכתה בסמן בן-חיים בפרסים רבים: פרס איציק מאנגרפרס פיכמןפרס דוד הופשטייןפרס אריה שמריפרס פולק מטעם בית שלום עליכם בתל אביב, ופרס ז'יטלובסקי בניו יורק ופרס על מפעל חיים מטעם הקרן על שם המשורר יעקב גרופר    ופרס מפעל חיים של הרשות הלאומית לתרבות היידיש.
הרשות הלאומית לתרבות יידיש
03-6006325
www.yiddish-rashutleumit.co.il


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה